شیمی و خون

رنگ خون انسان  قرمز است ، اما خون برخی جانوران در شرایط مختلف ،رنگ های متفاوت دارد .در اانسان خون اکسیژن دار قرمز روشن و رنگ خون بدون اکسیژن قرمز تیره است . رنگ خون را مولکولهای هموگلوبین موجود در سلولهای قرمز خون ایجاد می کنند . رنگی غیر از قرمز نشان دهنده بیماری است

خون قهوه ای انسان :مِت هموگلوبینمیا اختلالی است که در آن مِت هموگلوبین زیاد در خون تولید می شود . مت هموگلوبین رنگ قهوه ای شکلاتی دارد و در سطح بسیار کم در خون هر کسی وجود دارد . در مولکول مِت هموگلوبین آهن(اا) به آهن (ااا) تغییر عدد اکسایش داده است .هنگامی که آهن به این شکل است ،نمیتواند اکسیژن را حمل کند و سلول ها نمی توانند به اندازه  کافی انرژی تولید کند  . مِت هموگلوبینما ممکن است حالت وراثتی داشته باشد یا به وسیله مواد شیمیایی مانند بنزوکایین ،نیترات ایجاد شود .

خون سبز انسان: حالتی نادر در انسان به نام سو لف هموگلوبینمیا سبب می شود خون انسان سبز به نظر برسد . هنگامی که هیدروژن سولفید (یا یون سولفید) و آهن (ااا) در خون وارد می شوند ،اتم گوگرد به مولکول هموگلوبین متصل می شود و ترکیبی شیمیایی سبز رنگ به نام  سولف هموگلوبین تشکیل می شود .این شکال از هموگلوبینم نیز نمی تواند اکسیژن حمل کند .

این حالت معمولاً بر اثر تماس با ذره های زیاد برخی داروها و مواد شیمیایی محتوی سولفو نامید مانند سوماتر یپیان ایجاد می شود . سولف هموگلوبین برخلاف  مت هموگلوبین با درمان دارویی به هوگلوبین بر نمی گردد . اگر شخصی به این بیماری مبتلا شود باید خون او تعویض گردد . 

خون آبی: خون برخی مهره داران به جای هموگلوبین محتوی هموسیانین  است .هموسیانین همانند هموگلوبین پروتئینی  محتوی یک فلز است و اکسیژن را منتقل می کند .هموسیانین پروتئینی است که محتوی اتم مس است . هموسیانین در حالت اکیژن دار به رنگ آبی و در شکل بدو ن اکسیژن بی رنگ است . هر مولکول هموسیانین محتوی دو اتم مس است . که با هم به یک مولکول اکسیژن متصل می شوند . اتصال اکسیژن به هموسیانین برگشت پذیر است . 

اکسیژن دار شدن هموسیانین باعث تغییر رنگ بین شکل بدو ن اکسیژن مس (ا)بی رنگ و شکل اکسیژن دار مس (اا) آبی رنگ می شود . 

هموسیانین در انواع نرم تنان مانند حلزون ،صدف خوراکی ،اُختاپوس و بند پایان مانند خرچنگ ها و عنکبوت ها و خرچنگ های دریایی وجود دارد .

وانادیوم کروماگن یا همووانادین: نوعی رنگدانه خونی دیگر که بطور طبیعی وجود دارد وانادیوم کروماگن یا همووانادین است که در سلولهای خونی تونیکیت متعلق به خانواده Ascidiidae یافت می شود . در این رنگدانه به جای آهن ،وانادیوم وجو دارد . وجود این ماده در سلولهای کوچک موسوم به وانادوسیت باعث می شود تا خون این جانوران سبز کم رنگ شود . هر چند که ممکن است در حضور اکسیدهای مختلف وانادیم به آبی یا نارنجی تغییر کند .

کلرو کرورین : این ماده نوعی رنگدانه تنفسی است و در انواعی از کرم های لوله ای (پر تاران) وجود دارد که کلرو کرورین نامیده می شود . کارایی این رنگیزه تنفسی 25درصد کارایی هموگلوبین است .  این رنگدانه در حالت رقیق سبز رنگ و در غلظتهای بالا قرمز روشن است . 

هم اریترین نوعی رنگدانه تنفسی  اهن دار است که در خون برخی از کرم های دریایی مانند بعضی از نماتودها و کرم های حلقوی و بازو پایان یافت شده است و کارایی آن کمتر از هموگلوبین است . این رنگدانه در حالت اکسیژن دار به رنگ صورتی روشن یا بنفش است و در حالت بدون اکسیژن بی رنگ است .

منبع :رشد آموزش زیست شناسی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: دانستنی ها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 19 خرداد 1394برچسب:شیمی,رنگ,خون,رنگ خون, | 9:7 | نویسنده : محمد حسین مرادی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.